Strekdambaan, Arduino en Fotografie
/

 

Uitgangspunten voor het ontwerp van de Strekdambaan

  • H0 spoor 2-rail
  • Digitaal besturen op basis van DCC
  • Automatiseren met Uhlenbrock centrale en het Koploper besturingsprogramma.
  • Wissels aansturen met Litfinsky wisseldecoders (bouwpakket).
    Ik ben nu bezig met een compatibele versie op basis van een Arduino Nano.
  • Terugmelding op basis van stroomdetectie met terugmeldunits van Litfinsky (16 channels per unit) en S88 bus , via de DCC centrale. Stroomdetectie met eigen elektronica.
    Ondertussen heb ik ontdekt dat deze detectiemethode een aantal grote problemen met zich meebracht voor mijn baan met name bij het binnenrijden van mijn keerlussen. Dit probleem doet zich trouwens niet voor bij een 3-rail baan. De detectie gaat nu met Hall effect schakelaars. De locomotieven en treinstellen worden dan voorzien van een kleine sterke magneet.
  • Power met één enkele 8 ampère booster.
    Hiermee worden problemen in overgangsgebieden tussen secties voorkomen.
  • Seinpalen aansturen met Arduino en 3 aspect simulatie.
    Naast de seinen die direct in Koploper gedefinieerd en gekoppeld kunnen worden kunnen ook additionele seinen worden toegepast. Deze worden in Koploper met behulp van 'Logische acties' en 'Speciale acties' worden aangestuurd.
  • Gekozen voor Fleischman Profi rails.
  • Baan op zolder met maximaal gebruik van ruimte.
  • Baan op twee niveaus met een afstand van 10 cm
  • Alle treinen kunnen keren op de baan: twee keerlussen nodig.
  • Alle treinen worden vast samengesteld met een maximale lengte van ca. 115 cm.
    Uitgangspunt is dat elke trein op elk perron moet kunnen stoppen.
  • Groot station op bovenbaan.
  • Schaduwstation onder het grote station.
  • Op bovenbaan het realiseren van een paradebaan:
    Twee parallel sporen over de gehele lengte. Paradebaan loopt door hoofdstation.
    Achter aan de baan is ook een station met twee 'passeer' sporen.
  • Onderhoudbaarheid van de baan is een uitgangspunt.
    Dit betekent bereikbaarheid van het spoor. Het gehele hoofdstation kan met behulp van katrollen omhoog getakeld worden zodat het schaduwstation bereikbaar wordt.
    Een aantal segmenten van de bovenbaan kunnen ook verwijderd worden.
    Dit concept heeft wel gevolgen voor het leggen van de bedrading.