Strekdambaan, Arduino en Fotografie
/

 

Geluid op de baan.

Voor een realistische baan moet er ook geluid zijn. Denk aan geluidsmodules in locomotieven en stationsgeluiden.

Inleiding

Geluid in locomotieven is al een bekende mogelijkheid maar in het algemeen kostbaar en niet toepasbaar voor b.v. oudere locs. Er zijn wel steeds meer locomotieven met soundmodule te koop maar dan ben je toch wel € 75 tot € 100 extra kwijt. Om te voorkomen dat er teveel lawaai ontstaat moet het geluidsniveau van de decoder wel worden aangepast (CV registers), zie ook de Programmeren van locomotieven pagina.

Door Koploper kan geluid op verschillende manieren worden aangestuurd op basis van waar een locomotief is en waar hij heen gaat:

  • Aansturen van de geluidsfunctie via de functies van een geluidsdecoder indien aanwezig.
  • Afspelen van een geluidsbestand (*.wav) op de computer.
  • Aansturen van een functie decoder (DCC commando).

Op de pagina Programmeren van locomotief eigenschappen zijn voorbeelden van de configuratie schermen te zien.
Verder is het ook mogelijk om bij Speciale acties een geluidsbestand (*.wav) te kiezen. Zie ook voorbeelden op de pagina over het Seinsysteem. Met deze Speciale acties in combinatie met Logische acties kan ook bv. geluid bij overwegen worden gerealiseerd.

De mogelijkheden wat betreft de keuzes van de condities voor deze geluidsaansturing zij zeer uitgebreid. Voor meer informatie zie de Koploper handleiding.

Mijn overwegingen en ideeën

Geluid uit de locomotieven is mooi en ook goed locatie gebonden: het geluid komt van de plek waar een trein zich bevindt.
Geluid op de PC geproduceerd wordt heeft een aantal nadelen. Ten eerste kunnen alleen *.wav bestanden worden afgespeeld. Er kan in het algemeen maar één geluid tegelijk worden afgespeeld en via de speakers van de PC. Er kan wel een externe luidspreker worden aan gesloten maar waar moet die dan geplaatst worden op de baan.

Mijn gedachten gaan uit naar geluidsmodules met luidsprekertjes op diverse locaties op de baan. Er zijn mp3 modules voor een habbekrats te koop. Op een geheugenkaartje kunnen allerlei geluiden worden geladen. Door middel van commando's  kan je deze geluiden afspelen.  Koploper kan d.m.v Logische actie en Speciale acties deze geluiden activeren. Hier wordt dan weer de hulp ingeroepen van een Arduino die op basis van ontvangen DCC commando's de aansturing kan verzorgen. Ik heb al veel spullen in huis. Als er weer wat tijd overblijft pak ik dit misschien wel eens op.