Strekdambaan, Arduino en Fotografie
/

 

Op deze pagina zijn een tips en trucs te vinden voor het gebruik van Koploper

Ondanks de uitgebreide handleidingen die voor koploper beschikbaar zijn (zie de Koploper site) heeft het soms toch wel wat moeite gekost om in het woud van mogelijkheden te vinden wat ik nodig had. Op deze pagina wil ik een aantal bevindingen vastleggen.

Automatiseren met Koploper

Op de pagina Koploper baanontwerp wordt al veel informatie gegeven over het opzetten van de Koploper database met onder andere het definiëren van blokken.

Programmeren van locomotieven

Als een locomotief gedigitaliseerd is dan is er (in mijn geval) een DCC decoder ingebouwd. De decoder bevat een aantal instellingen die in CV's worden opgeslagen. Veel instellingen zijn standaard al correct maar een aantal zal moeten worden aangepast. Voor meer informatie zie de Programmeren van locomotieven pagina.

Programmeren van functies van locomotieven

Dit is nog een heel verhaal. Bij bediening met de Intellibox kan je naast de snelheid van een locomotief ook via de functie toetsen de speciale functies van een locomotief (licht, geluid, fluit, etc.) bedienen. Dit werkt ook als je de baan via Koploper aanstuurt, maar het blijft handbediening. De aansturing van de functies is ook mogelijk via Koploper. Voor elke locomotief kan je aangeven wat en wanneer de functies aan en uitgezet moeten worden. Een voorbeeld is een kortstondig fluitsignaal als een trein een blok verlaat of binnen rijdt. Mogelijkheden te over. Hoe je dit kunt doen probeer ik te verduidelijken  op de Programmeren van functies van een locomotief  pagina.

Programmeren van seinen

Ik heb besloten om in Koploper het standaard 2-aspect seinen systeem te gebruiken. Ik maak hiervan een semi 3-aspect seinsysteem van: tussen rood en groen wordt automatisch kort geel geschakeld. Dit is niet conform een bestaand seinsysteem maar visueel erg mooi. Het in- en uitschakelen van de LED's gebeurt langzaam (in- en uitfaden). Al mijn seinen worden aangestuurd door een Arduino Nano  328P module met PWM modules.
Niet alle seinen zoals ik ze wil plaatsen op de baan kunnen door Koploper direct worden aangestuurd. In het oorspronkelijke ontwerp heb ik in de seincontroller z.g. afgeleide seinen toegevoegd. Deze zijn afhankelijk van door Koploper direct aangestuurde seinen en onder andere de standen van wissels.  Het programmeren hiervan was best complex. Bij nadere bestudering van de mogelijkheden van Koploper heb ik ontdekt dat alles wat ik wil in Koploper geprogrammeerd kan worden. Zie de pagina over Seinsysteem en programmeren in Koploper. De seincontroller is nu simpel: elk sein wordt via één DCC adres aangestuurd.

Waar staat mijn trein

Wanneer een trein zich in een blok bevindt wordt het locomotief nummer op het scherm in het blok symbool getoond (wel instellen). Als voor de baan meerdere tabbladen gebruikt worden is het handig dat je kan zien in welk blok op een ander blok (niet geselecteerd tabblad) een trein zich bevindt. Deze blokken worden ergens logisch op een tabblad geplaatst

Ik doe dat door blokken op meerdere tabbladen zichtbaar te maken. Erg handig. Zie ook de voorbeelden op de pagina Koploper baanontwerp.

Geluid op de baan

Een aantal overwegingen en ideeën, zie de pagina Geluid op de baan.

Hoe hard rijdt een trein

Een apart onderwerp over schaal snelheden van treinen en hoe dit in te stellen. Zie de pagina Hoe hard rijdt mijn trein.