Strekdambaan, Arduino en Fotografie
/

 

Fysiek baanontwerp.

Het echte fysieke baanontwerp is gemaakt met een goed ontwerpprogramma: AnyRail versie 5. Hiermee kan ik een nauwkeurig baanontwerp realiseren.
De baan bestaat uit een onderbaan en een bovenbaan. Via de gele rails kunnen de treinen van beneden naar boven en omgekeerd rijden.

Bovenbaan

Dit de baan op 10cm hoogte. In het midden het grote station. Links onder een uitneembare brug (groen). Het rechter groene vlak kan ook uitgenomen worden, makkelijk als je niet op je knieën er onder door wil kruipen. In de onderste baan zit ook een uitneembaar stuk.


Onderbaan

Dit is het onderste gedeelte van de baan. Het bevat een schaduwstation en twee keerlussen (blauw en groen). Beneden twee kleine stations. Het groene paneel kan weer worden uitgenomen voor service doeleinden.

Gebruik van lagen

Door in meerdere lagen te werken heb veel gegevens kunnen documenteren. Ik kan hierdoor verschillende doorsnedes maken, bijvoorbeeld waar de seinen komen en wat de DCC adressen zijn. Afhankelijk van de behoefte kunnen lagen zichtbaar gemaakt worden.
Op deze wijze kan ook de gewenste documentatie worden afgedrukt.


Enkele voorbeelden van de hoeveelheid aansluitingen

In dit voorbeeld van de bovenbaan zijn de (Koploper) bloknummers te zien.
Alle terugmeldpunten zijn aangegeven met de aansluiting op de S88 bus terugmeldunit. Elke unit heeft 16 aansluitingen, bv. 2.01 t/m 2.16.
In totaal gebruik ik 7 van deze units.
De stroom detectie gebeurt met een 4-voudige unit (TM). Deze is met een Cat-5 kabel (getwist 4x2) verbonden met de S88 units. Aardpunten zijn alleen bij de S88 units gemaakt ter voorkoming van aardlussen en storingen.
De TM units (zelfbouw) zorgen ook voor de galvanische scheiding.De detectie werkt storingsvrij. Op dit moment ben de stroomdetectie TM's aan het vervangen door compatibele units die de Hall effect detectie leveren. Hiervoor is er wel een printje gemaakt (NextPCB).
De Littfinski wisseldecoders WDC-* sturen de wisselspoelen aan (W*).
De licht groene panelen geven aan waar de units op een onder de baan weg te schuiven plank zijn aangebracht.Op deze manier documenteren houdt het voor mij overzichtelijk zodat ik het elektrische spoor niet kwijt hoef te raken.

Nog een voorbeeld van de aansluitingen op de bovenbaan.

Bij de terugmeldpunten is met lijnen aangegeven op welke TM unit ze zijn aangesloten. Het bijschrift bv. 2.12 geeft aan dat het S88 unit 2 is en op kanaal 12 wordt aangesloten.

De Cat-5 bestaat uit 4x2 aders met de standaardkleuren oranje/oranje-wit, groen/groen-wit, blauw/blauw-wit en bruin/bruin-wit.
Deze kleurcodering is ook in het bijschrift van de detectiepunt te zien (or, gr, bl of br).
Deze codering heb ik systematisch toegepast als respectievelijk de 1e, 2e, 3e en 4e aansluiting op een unit. Dit werkt voor mij per perfect. Een aanrader!!
Voor meer informatie zie de pagina over bedrading.


Nog een voorbeeld van de aansluitingen: Seinen op de onderbaan.

In de volgende figuur zijn de seinpalen op de benedenbaan aangegeven samen met hun aansluitnummer (S***). Dit zijn de DCC adressen zoals dat in Koploper is vastgelegd.

 

Nog een voorbeeld van de aansluitingen: Seinen op de bovenbaan.

In de volgende figuur zijn de seinpalen op de bovenbaan aangegeven samen met hun aansluitnummer (S***). Dit zijn de DCC adressen zoals dat in Koploper is vastgelegd.




Seinen aansturen

De seinen zij aangesloten op stuurprint: de DCC Sein control interface. Een Sein-unit kan maximaal 7 seinen aansturen en ontvangt en decodeert de DCC commando's. Er zijn er in totaal 12 nodig.

Voor deze eigen ontwerp van deze interfaces zie de DCC Sein control interface pagina.

Zie voor meer informatie over hoe seinconfiguratie wordt vastgelegd de pagina Programmeren van wissels en seinen.