Een belangrijk deel van de Strekdambaan is uiteraard de hele stroomvoorziening.
Op deze pagina wat meer uitleg van de door mij gekozen oplossingen.
Het gehele spoor wordt door één booster gevoed. Afhankelijk van het aantal locomotieven die gelijk kunnen rijden is het vermogen van de booster van belang. Je komt al gauw op 3A tot 5A. Het oorspronkelijke ontwerp was gebaseerd op het gebruik van een viertal 2.5A boosters. Dan moet je gaan nadenken over hoe je deze verdeelt over de baan. Het kan dan gebeuren dat er (tijdelijk) een onbalans is in de hoeveelheid locomotieven in één sectie. Boosters parallel schakelen is ook geen goede oplossing, ze zijn nooit gelijk. Dus besloten om een zelfbouw 8A booster te maken. Mijn broer Jerry heeft dat voor mij gerealiseerd. De werkelijke capaciteit van de booster is veel groter dan de 8A. Kortsluiting detecteren is nog een issue. Hiermee voorkom ik rare overgangsverschijnselen bij secties die door verschillende boosters gevoed worden. Er kunnen verschillen in spanning en in fase optreden.
De Booster zelf heeft geen stroombeveiliging anders dan dat als het DCC ingangssignaal wegvalt de uitgang onmiddellijk wordt afgeschakeld.
Extern van de Booster moet de stroom gemeten worden gevolgd door het afschakelen van het signaal.
Deze gebruik ik voor de aansturing van de wisseldecoders en de Sein control modules.
Het schema (reversed engineering): |
|