Treintje komt er aan!
Mijn zolder is geheel beschikbaar voor mijn baan. Ik wilde een grote baan met voor de beschikbare ruimte veel rijlengte. Een beperking van mijn zolder is het schuine dak. Ik heb besloten dat ik twee niveaus wilde hebben om ook een groot schaduwstation te kunnen realiseren. Het tweede niveau ligt 10 cm hoog.
Verder is de onderhoudbaarheid (lees bereikbaarheid) een belangrijk uitgangspunt geweest voor veel ontwerpbeslissingen.
Om het één en ander te laten passen is voor het fysieke ontwerp gebruik gemaakt van een ontwerpprogramma AnyRail. Ik gebruik zelf nog versie 5, voor mij voldoet dit.
Voor de automatisering gebruik ik het programma Koploper. In Koploper moet een schematisch weergave van de baan gemaakt worden. Dit vergt wel oefening en geduld. Het Koploper baanontwerp geeft een functionele weergave van de baan en de automatisering.
Aan welke eisen moet mijn baan voldoen. Hoe ga ik automatiseren, hoeveel lagen, schaduwstation, onderhoudbaarheid, etc.
Voor de aansturing van mijn baan zowel handmatig als geautomatiseerd maak ik gebruik van het gratis programma Koploper van PaHaSoft.
Dit programma is zeer veel omvattend en kan gebruikt worden in combinatie met systemen van veel fabrikanten.
Lay-out op schaal met behulp van een ontwerpprogramma (Anyrail).
Schematische weergave met daarin alle elementen als terugmelders, wissels, seinen en niet te vergeten blokken.
Een overzicht van alle toegepaste elektronica onderdelen zoals DCC centrale, wissel aansturing, terugmelders en voeding (booster).
Hoe ik de seinen aanstuur wordt beschreven op een aparte pagina.
Met behulp van Arduino module 3-aspect seinen aansturen op basis van Koploper DCC commando's en standen van wissels.Conversie van 2-aspect aansturing naar 3-aspect aansturing en fading overgangen.
Als een locomotief gedigitaliseerd is dan is er (in mijn geval) een DCC decoder ingebouwd. De decoder bevat een aantal instellingen die in CV's worden opgeslagen. Veel instellingen zijn standaard al correct maar een aantal zal moeten worden aangepast.
Voor elke locomotief kunnen een groot aantal eigenschappen worden gedefinieerd. In de gebruikershandleiding van Koploper worden deze uitvoerig beschreven.
Om wat sneller met de materie vertrouwd te raken wil ik op deze pagina en aantal mogelijkheden toelichten . Als je naar de mogelijkheden kijkt kan het zijn dat je snel verdwaalt in alle opties.
Wissels worden aangestuurd door wisseldecoders. Elke wissel heeft zijn eigen unieke DCC adres. Dit adres moet worden ingesteld. Deze procedure kan verschillen afhankelijk van het type (merk) decoder. Ik maak gebruikt van de Littfinsky decoder.
Voor een realistische baan moet er ook geluid zijn. Denk aan geluidsmodules in locomotieven en stationsgeluiden.
Geluid in locomotieven is al een bekende mogelijkheid maar in het algemeen kostbaar en niet toepasbaar voor bv. oudere locs. Er zijn wel steeds meer locomotieven met soundmodule te koop maar dan ben je toch wel € 75 tot € 100 extra kwijt. Om te voorkomen dat er teveel lawaai ontstaat moet het geluidsniveau van de decoder wel worden aangepast (CV registers).
Informatie over schaalsnelheid van een locomotief en hoe dit ingesteld kan worden. Op verschillende manieren kan het bepalen van de schaalsnelheid van een locomotief gedaan worden.
Op deze pagina mijn bevindingen over het toepassing verlichting in de treinen (voor zover dit mogelijk is).
Ook aandacht voor verlichting op de baan (scenery). Toepassing van LED's en aansturing via Arduino daar waar mogelijk. Aansturen van de verlichting in het algemeen via DCC commando's. Speciaal kijken naar de toepassing van de ATtiny85 8-pins controller.
Voor de aansturing van de treinen, wissels, seinen en eventuele andere modules wordt gebruik gemaakt van het DCC protocol.
Je hebt een DCC centrale nodig. Deze genereert de DCC berichten voor de bediening van de treinen en wissels.
Rails en daarop treinen laten rijden is leuk maar het moet wel aangekleed worden zodat het een landschap (scenery) wordt.
Zie ook het fotoalbum.